ترمز و ترمزگیری خودرو

اساس کار سیستم ترمز خودرو فارغ از نوع آن (به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی) یکسان است؛ چراکه با اعمال نیرو به چرخ‌ها و در اثر اصطکاک، خودرو متوقف می‌شود.

دسته بندی انواع ترمز ها براساس معیارهای مختلفی همچون منبع توان، نحوه ی اعمال اصطکاک، توزیع نیروی ترمز و همچنین براساس نحوه ی عملکرد انجام پذیر است.

در این مقاله به یکی از معیارها توجه شده است و آن نحوه ی اعمال اصطکاک ترمز است که ازاین منظر ترمزها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. ترمز کاسه ای
  2. ترمز دیسکی

ترمزهای کاسه ای قدمت بیشتری دارند. ولی ترمزهای دیسکی عملکرد بهتری دارند. با این حال ترمزهای کاسه ای همچنان کارایی دارند. بخصوص در خودروهای سنگین تر، چون ترمزهای کاسهای را راحت تر می توان در ابعاد بزرگتر تولید کرد.

به شرح عملکرد این دو نوع ترمز در هنگام ترمزگیری راننده بپردازیم.

ترمز کاسه ای:

  • ترمزهای کاسه‌ای با فشار دادن دو کفشک (لنت ترمز) درون درام کار می‌کنند. شما با فشردن پدال ترمز با استفاده از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز، این دو لنت را به دیواره داخلی درام در حال چرخش فشار می‌دهید.
  • اقدام بالا باعث ایجاد اصطحکاک شده و سرعت درام را کاهش می‌دهد که در نهایت باعث ایستادن خودرو می‌شود.

ترمز دیسکی:

  • فشردن پدال ترمز در ماشین‌های مجهز به این سیستم، باعث پر شدن کالیپر توسط روغن ترمز می‌شود.
  • سپس پیستون فلزی داخل کالیپر، باعث ایجاد فشار در پشت هر لنت شده که نزدیکی آن‌ها به روتور را در پی دارد.
  • این فشار ایجاد شده توسط لنت‌ها، تولید اصطکاک کرده و باعث کاهش سرعت چرخش روتور می‌شود که در نهایت ایستادن خودرو را به همراه دارد.

 

ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری را در اختیار راننده خودرو قرار می‌دهند که آن را تبدیل به انتخاب بهتری می‌کند. اگر تمامی چرخ‌های اتومبیل شما مجهز به ترمزهای کاسه‌ای بوده و یا تنها محور عقب از این نوع سیستم بهره می‌برد، می‌توانید با خریداری لنت‌های باکیفیت قدرت توقف آن‌ها را افزایش دهید.

 

در زیر به شرح دو بخش ترمز دیسکی یعنی لنت ترمز و دیسک ترمز می پردازیم.

لنت

لنت‌های ترمز از صفحه‌های فولادی در پشت و مواد اصطکاکی متصل‌شده به سطح صفحه ی فلزی، که در مقابل دیسک چرخنده ی ترمز قرار می‌گیرد، تشکیل شده‌اند.

این دو بخش را سطح محکم (کفشک لنت) و سطحی اصطکاکی (لقمه لنت) می نامند.

پس از مدت زمانی بدیهی است که سطح اصطکاکی لنت تمام شده و همین‌طور روتر ترمز نیز فرسوده می شود.به همین دلیل لنت ترمز در گروه لوازم مصرفی خودروها جای می گیرد و نیاز به تعویض دوره ای دارد.

نشانه های تعویض لنت:

  • اگر در زمان ترمز گرفتن صدای سوت یا خر خر شنیدید.
  • اگر پدال ترمز در زمان ترمزگیری دچار لرزش شود.
  • پایین آمدن سطح روغن ترمز البته به شرط سالم بودن مخزن روغن ترمز
  • کاهش قدرت ترمز
  • و …

دیسک

با توجه به محل قرار گیری این قطعه که ما بین چرخ‌ها و لنت ترمز است به آن دیسک چرخ نیز گفته می شود. ظاهری دایره‌ای شکل دارد. این قطعه را از جنس آلومینیوم، فولاد، چدن یا آهن می‌سازند. توقف دیسک موجب توقف چرخ‌ها و به دنبال آن توقف کامل خودرو می‌شود. در واقع دیسک ترمز روی بلبرینگ چرخ‌ها سوار و به گونه‌ای جزئی از قطعات متحرک چرخ محسوب می‌شود. بنابراین همراه با رینگ و لاستیک و هم ‌سرعت با آن‌ها می‌چرخد.

 

یک دیدگاه برای “ترمز و ترمزگیری خودرو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه