زمستان و نگهداری از خودرو

اگر راننده هستید و خودروی شخصی دارید، شاید یکی از دغدغه‌های شما در رابطه با فصل زمستان و نگهداری از خودرو یتان است. با تغییر فصل و آمدن ماه‌های سرد سال، سیستم خودروی شما باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ شود تا بتواند بهتر عمل کند و دچار مشکل نشود.

برای این که در این دوران کمترین دردسر و اذیت را متحمل شویم، بهتر است نکاتی را در رابطه با فصل زمستان و نگهداری از خودرو رعایت کنیم:

1 . گرم کردن خودرو

به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند،اما بهترین روش برای گرم کردن موتور این است که بعد از استارت زدن آرام آرام شروع به حرکت کرده و از فشارهای ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید، بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضع موتور می توانید سرعت خود را افزایش دهید با این روش

1 .  از اتلاف سوخت و آلودگی بی‌دلیل هوا جلوگیری می‌کنید

2 .  انتقال دما در بخش‌های مختلف موتور بهتر انجام می‌پذیرد

3 .  گیربکس و سیستم انتقال نیرو نیز به تدریج گرم و آماده استفاده می‌شود

کنترل روغن موتور

2 . کنترل روغن موتور

استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح موتور خودرو است البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را هم تعویض کنید.روغن موتورباید دارای دو مشخصه کیفی باشد:

1 . عددی که به عنوان گرانروی یا ویسکوزیته(Viscosité) شناخته می‌شود، به میزان غلیظ یا رقیق بودن روغن گفته می‌شود که برای مثال با اعدادی مثل ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰، ۵۰ ـ ۲۰ و غیره شناخته می‌شود. غلظت روغن موتور، با دما، نسبت معکوس دارد. بنابراین هرچقدر هوا سردتر و سردتر می‌شود، باید از روغن موتوری استفاده کنید که غلظت کمتری داشته و رقیق‌تر باشد.

2 . میزان کیفیت آن است که البته هر نوع روغن بسته به تکنولوژی موتور خودرو استفاده میشود.

3 . مراقبت از سلامت باتری

باتری یکی از بخش‌های خودرو است که هنگام کاهش دمای هوا احتمالاً بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل میشود.پس به مراقبت بیشتری نیاز دارد باتری خودرو اصولا بین 3 تا 4 سال عمر مفید دارد و به مرور زمان ممکن است با مشکل مواجح شود.اما مسئله اینجاست که ممکن است یک باتری با عمری بالا در زمانی که موتور گرم است و گرمایش به باتری می‌رسد خوب استارت بزند، اما ضعف اصلی را در فصل سرما نشان دهد. پس برای این که از دردسر روشن نشدن خودرو رهایی پیدا کنید، سلامت باتری را چک کنید.

4 . توجه به باد چرخ ها

همان طور که می‌دانید، حجم باد داخل تایر با توجه به تغییر فصل، کم و زیاد می‌شود. برای این که باد تایرهای خودروی شما همیشه در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره‌ای انجام دهید. پس پیش از هر چیز باد تایر خودرو را متناسب با فصل سرما تنظیم کنید.

ضد یخ

5 . ضد یخ

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که به عنوان دارندگان خودرو باید با آغاز فصل زمستان انجام بدهید، این است که از ضد یخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید. همچنین برای بالابردن کارایی آن، بهتر است هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملاً تعویض کنید. بنابراین اگر مدت زیادی است که از محتویات داخل خودروی خود بی‌خبرید، بهتر است همین حالا دست بکار شوید.نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور  بسته به دمای هوا روی قوطی ضد یخ درج شده است، ولی به طور کلی برای آب و هوای ایران اغلب ترکیب ۲۵ تا ۵۰‌ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

بازبینی یا تعویض برف پاکن ها

6 . بازبینی یا تعویض برف پاکن ها

برف پاک کن‌ها هرچند قطعاتی ساده هستند، اما هر ۶ ماه یک بار باید تعویض شوند.همچنین استفاده از محلول‌های شیشه شوی هم می‌تواند به عملکرد برف پاکن‌ها کمک کند. زمانی که می‌خواهید تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید، مراقب قسمت‌های لاستیکی و بخش فلزی تیغه باشید، چون که با اندکی بی‌دقتی این دو بخش دچار آسیب می‌شود و تیغه کاملاً نو هم چسبندگی خود را به سطح شیشه از دست می‌دهد

و در آخر …

مهم‌ترین وسایلی که باید همراه داشته باشید

جدا از بحث تغییرات و بررسی‌هایی که باید در فصل زمستان روی خودرو اعمال کنید، برای آسودگی در فصل سرما (بخصوص هنگام سفر) لازم است وسایلی را همیشه به دنبال داشته باشید. نخستین مورد زنجیر چرخ است که جدای از کاربرد بسیار حساس آن هنگام بارش برف، در صورت به همراه نداشتن آن مجبور به پرداخت جریمه نقدی خواهید بود. همچنین داشتن یک جعبه ابزار با آچارهای مخصوص خودرویتان، از بروز مشکل در شرایط بحرانی پیشگیری کنید. داشتن دستکش کار برای جا زدن زنجیر چرخ، چراغ قوه، پتوی مسافرتی و… نیز ازجمله وسایلی است که باید هنگام سفر در فصل زمستن به همراه داشته باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه