ضد یخ

مایع خنک‌کننده موتور یا  ضد یخ خودرو مایعی بر پایه آب است که گرمای موتور را جذب می‌کند و نقطه انجماد آب را کاهش می دهد و از یخ زدن آب رادیاتور در فصول سرد و جوش آوردن زود هنگام در فصول گرم جلوگیری می‌کند.

خیلی از رانندگان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، مانند قبلا، از ضد یخ فقط در فصل سرما استفاده می کنند. و زمانی که هوا گرم می شود و فصل سرما به پایان می رسد، ضد یخ را با آب جایگزین می کنند. اما نمیدانند که این کار باعث خوردگی سیستم شود.

در واقع یکی از محدودیت‌هایی که استفاده از آب خالص در رادیاتور خودرو ایجاد می‌کند، بازه کوتاه نقطه جوش و انجماد آب است . بنابراین آب خالص به راحتی می‌تواند در دمای کارکرد پیشرانه به نقطه جوش خود برسد یا در هوای سرد و در زمان خاموش بودن خودرو به راحتی منجمد شود .

ضد یخ یک محلول پایه آبی است و بخش قابل توجهی از این محلول کاربردی از آب مقطر تشکیل شده است.ترکیبات اصلی که در ضد یخ وجود دارند به طور عمده شامل اتیلن گلایکول و پروپیلن گلایکول هستند.

 این سیالات در آب محلول بوده و غیرقابل اشتعال و غیر قابل آشامیدن هستند و فراموش نکنید که ضد یخ سمی است و نباید با بدن تماس داشته باشد.

ضد یخ سمی است و نباید با بدن تماس داشته باشد.

انواع ضد یخ:

ضد یخ‌ها را می‌توان در حالت کلی به دو دسته پایه معدنی و پایه آلی تقسیم‌بندی کرد:

دسته اول ضد یخ‌های ساخته شده از مواد معدنی هستند که به آن‌ها ضد یخ پایه روغنی نیز گفته می‌شود.این ضد یخ ها به رنگ سبز هستند و در حال حاضر مرسوم‌ترین نوع ضدیخ‌ها به شمار می‌روند. همچنین زمان کارکرد این نوع ضد یخ یک سال میباشد.

دسته دوم ضد یخ‌های تشکیل شده از مواد آلی هستند که به این نوع، ضد یخ‌های الکلی نیز گفته می‌شود.این ضد یخ ها به رنگ قرمز هستند.و دارای طول عمر طولانی تری نسبت به مدل معدنی می باشد. و حدود 3 سال عمر می کند.

هر کدام از این ضد یخ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند اما ضد یخ‌های پایه معدنی در بازار بیش‌تر یافت می‌شوند . و فارغ از نوع ضد یخ، تمامی آن‌ها دارای ترکیباتی هستند که با افزوده شدن به آب رادیاتور موجب تغییر نقطه جوش و انجماد آب می‌شوند.

 

کاربردهای ضد یخ :

1.حفاظت از خوردگی موتور در فصل های گرم سال

2. جلوگیری از تشکیل رسوبات

3. بالابرد نقطه جوش و کاهش نقطه انجماد آب

4. افزایش عمر پیشرانه و واشر سرسیلندر و جلوگیری از خوردگی قطعات

 

زمان تعویض ضد یخ:

ضد یخ همانند هر سیال دیگر مورد استفاده در یک خودرو دارای عمر مفید مشخص و معینی است.اما یک قاعده ی کلی برای تعویض این ماده وجود دارد. طبق این اصل ضد یخ خودرو  باید هر دو سال یا 32000 کیلومتر (20000 مایل) خارج شود و مجددا جایگزین گردد. در ضمن قبل از جایگزین کردن محصول جدید باید محفظه ی نگهداری را به خوبی شست و شو داد تا بازدهی عملکرد به بیشترین مقدار خود برسد.

زمان تعویض ضد یخ

نکات مهم تعویض ضد یخ:

1. اگر ضد یخ بصورت منظم تعویض نشود، خاصیت ضد خورندگی آن از بین می‌رود و تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک‌کننده می‌گذارد.

2.  نسبت ترکیب ضد یخ و آب یکی از موارد مهمی است که به هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن توجه شود. اگر میزان ضد یخ بیش از حد لازم باشد علاوه بر آنکه عملکرد ضد یخ مختل می‌شود، این امر منجر به افزایش استهلاک قطعات پیشرانه و سیستم خنک کننده پیشرانه خودرو خواهد شد. از سوی دیگر چنانچه میزان ضد یخ کمتر از مقدار لازم باشد، نقطه انجماد و جوش آب را به مقدار مورد نیاز تغییر نخواهد داد و همچنین خاصیت ضدخورندگی آن نیز تاثیرگذار نخواهد بود.

(نسبت ترکیب ضدیخ و آب برای هر خودرویی متفاوت است و این مقادیر توسط سازنده خودرو در دفترچه راهنمای مشتریان اعلام می‌شود. این نسبت در بیش‌تر خودروها ۵۰:۵۰ یا ۴۰:۶۰ است.)

3. در حالت کلی رنگ ضد یخ هیچ ارتباطی با کیفیت ضد یخ خودرو ندارد اما بوی نامطبوع آن می‌تواند نشان‌دهنده فساد ضد یخ باشد.

4. هرگز ضد یخ‌های سازنده‌های مختلف را باهم مخلوط نکنید، حتی در صورتی که از رنگ یکسان برخوردار باشند. این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودرو آسیب برساند.

5. چنانچه در رادیاتور کف وجود داشته باشد، باید رادیاتور را تخلیه کرده و کلیه‌ قطعات و لوله‌های رابط را بررسی کنید؛ چرا که ضد یخ کف تولید نمی‌کند. دلیل وجود کف در مایع خنک‌کننده خودرو می‌تواند ورود هوا به سیستم خنک کننده خودرو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه